Lyra's Jordan
Premiäravsnittet. Föräldralösa Lyra Belacquas värld vänds upp och ner när hennes farbror som hon inte träffat på länge återvänder norrifrån. Den glamourösa mrs Coulter besöker Jordan College med ett erbjudande.