His Dark Materials
Lyra's Jordan
Premiäravsnittet. Föräldralösa Lyra Belacquas värld vänds upp och ner när hennes farbror som hon inte träffat på länge återvänder norrifrån. Den glamourösa mrs Coulter besöker Jordan College med ett erbjudande.
Lyra och gyptierna anländer till Norden och söker hjälp hos häxkonsuln, Texasbon och aeronauten Lee Scoresby, och en pansarbjörn.
Alethiometern för in Lyra och Iorek på en ny väg, som leder till en omskakande men viktig ledtråd i sökandet efter hennes vän Roger och de andra saknade barnen.