Macbeth
Roman Polanski presenterar sin mardrömsversion av Shakespeares tragiska klassiker om maktbegär - och dess blodiga konsekvenser. Jon Finch spelar Macbeth, den skotske krigshjälten vars sinnesförvirrade ambitioner släpper loss en våldsam kedja av händelser. Efter en spådom av tre häxor övertalas Macbeth av sin Lady (Francesca Annis) att mörda kung Duncan (Nicholas Selby) för att överta tronen. Macbeth dras allt djupare ned i mord och moraliskt förfall för att kunna behålla kungakronan. Hans fru förtvinar i skuldkänslor och sinnessjukdom, men Macbeth kämpar för att förhindra en annan mörk spådom som hotar att krossa honom. Polanskis Macbeth filmades i den otillgängliga norra delen av Wales, och är en saga återberättad av en mästare som vibrerar av känslor, ilska - och genialitet!