Den fantastiska Ivan
Disneys ”Den fantastiska Ivan” – en filmatisering av den prisbelönta boken om en mycket speciell gorilla – är en oförglömlig berättelse om det fina med vänskap, det kraftfulla i att visualisera och hur viktigt det är att ha en plats att kalla för sitt hem. Ivan är en tvåhundra kilo tung silverryggsgorilla som delar sin hemvist i ett köpcenter i förorten med elefanten Stella, hunden Bob och flera andra djur. Han har några minnen från den djungel där han togs tillfånga, men när en elefantunge som heter Ruby anländer, berör det honom djupt. Ruby har nyligen blivit åtskild från sin familj i naturen, vilket får honom att ifrågasätta sitt eget liv, varifrån han kommer och var han i slutänden vill vara. Det här hjärtevärmande äventyret, som blivit film med en imponerande kombination av live action och dataanimation, är baserat på Katherine Appelgates bästsäljande bok, som belönades med ett flertal priser när den publicerades 2013, bland dem Newbery-medaljen.