Underworld: Rise of the Lycans
Inledningshistorien spårar ursprunget för den flera hundra år gamla blodsfejden mellan de aristokratiska vampyrerna kända som Dödsbringarna och deras en gång slavar, Lycanerna. Under medeltiden framkommer en ung Lycan vid namn Lucian (Michael Sheen) som en mäktig ledare som samlar varulvarna till att resa sig mot Viktor (Bill Nighy), den grymma vampyrkungen som har förslavat dem.