På hans episka resa genom Japan från norr till söder, lämnar James det livliga Tokyo för att resa till den forntida staden Kyoto. På vägen hänger han sig åt sinpassion för motorcyklar, japanska bilar och kultur, genom att måla Fuji-berget, köra på Formel 1-racerbanan i Suzuka och få musiklektioner av en geisha. Sen blir det ett smakprov på framtiden, då en förvirrad robot guidar James runt Kyoto.
James anländer till Osaka, Japans livliga festarstad, där Pachinko-spelhallar, otrolig gatumat ochståuppkomik är på menyn. Yujiro, hans trogna guide, återvänder för att introducera James till sumobrottning, där han efteråt flyr på ett snabbtåg för att utforska mysteriet med den lokala hjälten, Persikopojken. Sen beger han sig till Hiroshima och den vackra helgedomen Itsukushima.