The Luminous Fish Effect
S1, E4: After being fired from his job, Sheldon attempts to explore the "dreadful" life beyond physics. But his initial thrill of shopping with Penny devolves over time to him weaving ponchos as a shut-in, forcing Leonard to call on Sheldon's mother, Mary (Laurie Metcalf - "Roseanne").