Sammansvärjningen
Jerry Fletcher ser sammansvärjningar överallt. En har visat sig vara sann och nu vill hans fiender se honom död. Hon är den enda som han kan lita på. Jerry Fletcher (Mel Gibson) känner till varje hemligt drag, varjeskum figur som egentligen styr och ställer samhället. När han försöker hjälpa Justitiedepartementets advokat Alice Sutton (Julia Roberts) att komma till insikt så gör hon allt för att komma undan honom. Snart så gördom bägge allt för att komma undan vilka det nu är som är efter dom.