Djävul i en blå klänning
Los Angeles 1948. Easy Rawlins har efter kriget kunnat köpa sig ett litet hus. Men avbetalningar har han ändå. När han efter en dispyt på arbetet, en flygplansindustri, får sparken, börjar han ligga risigt till ekonomiskt. Av den skumme DeWitt Albright får han i uppdrag att för 100 dollar leta reda på en kvinna, Daphne Monet, som har varit tillsammans med en förmögen borgmästarkandidat. Easy...