Vampyrernas Natt
Det är fest på slottet. En tjusig bal för blodtörstiga i Greve Von Krolocks Transylvaniska slott. Ingen dödlig skulle våga sig på att infiltrera denna soaré.. Men festdeltagarna noterar något i balsalens speglar: reflektioner av mänskliga vampyrdödare som dansar mitt ibland dem. Regissör Roman Polanski gör här vampyrfilm med skickligt balanserande mellan humor och skräck. Han porträtterar också Alfred, lärling till en åldrande forskare, och kärlekstörstande försvarare av den vackra Sarah när Greven försöker göra henne till sina drömmars likplundrare.