Full Metal Jacket
Stanley Kubrick's take on the Vietnam War follows smart-aleck Private Davis (Matthew Modine), quickly christened "Joker" by his foul-mouthed drill sergeant (R. Lee Ermey), and pudgy Private Lawrence (Vincent D'Onofrio), nicknamed "Gomer Pyle," as they endure the rigors of basic training. Though Pyle takes a frightening detour, Joker graduates to the Marine Corps and is sent to Vietnam as a journalist, covering -- and eventually participating in -- the bloody Battle of Hué.