S1, A3: Het hof krijgt te maken met de waanzin van Saul, terwijl Samuel op de vlucht is voor een sinistere gezant en een snode schaduw een legendarische bondgenoot betrekt bij een plan om Israël te veroveren. In de velden van Bethlehem heeft David een ontmoeting die de koers van de geschiedenis zal veranderen.