Dusty (Dane Cook), the famous racing airplane, learns that his engine is damaged, so he must shift gears and find a new career. He joins an elite corps of firefighting aircraft devoted to protecting historic Piston Peak National Park. When a massive wildfire threatens the park, Dusty -- with the help of his fearless colleagues Blade Ranger, Lil' Dipper (Julie Bowen), Windlifter, Cabbie and the Smokejumpers -- learns what it takes to become a real hero.