Nuclear Physics Explained Curve of Binding Energy: Fission and Fusion
S1, E2: See how the strong and electromagnetic forces shape the nuclei of all atoms. Focus on the curve of binding energy, which explains why heavy nuclei are prone to fission, releasing energy in the process, while light nuclei release energy by fusing. Visit some classroom lab equipment to explore the principles that govern particle accelerators, which are used to probe the structure of nuclear matter.