The History of the United States, 2nd Edition Gentlemen in the Wilderness
S1, E3: The English joined the great game of extraction and settlement last of all the major European nations. By 1680, settlements around the Chesapeake Bay achieved success with tobacco and the forced recruitment of a workforce of African slaves. Virginia worked its way through what became a typical English pattern: from company colony, to unstable free-for-all, to stable aristocracy.