The Settlers
Debut writer-director Felipe Gálvez asserts himself as a revelatory new cinematic voice with The Settlers, a searing and indelible take on the Western. Blending historical specificity with vivid visual style, this Cannes Un Certain Regard Fipresci Prize winner creates a singular immersive vision, arresting in both content and form. At the turn of the 20th century, three horsemen embark on an expedition across the Tierra del Fuego archipelago at the behest of a wealthy landowner, tasked with securing his vast state-appointed property. Accompanying a reckless British lieutenant and an American mercenary is mestizo marksman Segundo, who comes to realize, amidst rising tensions within the group, their true mission is to murderously "remove" the indigenous population. Set against stunning mountain landscapes, Chile's Best International Feature Film entry to the 96th Academy Awards is a visceral reckoning with national myth and the attendant violence. Painterly yet piercing, this acclaimed frontier epic turns a bold eye to the past, daring to reimagine its depiction in the present and for the future.