After the unsolved murder of his wife, Adrian Monk develops obsessive-compulsive disorder, which includes his terror of germs and contamination. His condition costs him his job as a prominent homicide detective in the San Francisco Police Department, but he continues to solve crimes with the help of his assistant and his former boss.
Monk is called in when a mayoral candidate looks like he's been targeted by a sniper. His unorthodox methods irritate those in command, but Monk seems able to make connections and observations that others miss.
A psychic who was 'led' to a crime scene insists she knows how the wife of a former police commissioner was murdered.
Monk is arrested for unlawful entry when he attempts to prepare his dead wife's favourite dinner in her old home.