S1, A3: De pers speurt naar koninklijke roddels, terwijl Sonja vreest zichzelf te verliezen als ze lid wordt van de koninklijke familie. Koningin Elizabeth zet koning Olav onder druk om een besluit te nemen en Harald moet kiezen tussen liefde en plicht. Terwijl de spanning oploopt en de geruchtenmolen overuren draait, stelt Harald een ultimatum: de koning moet beslissen over hun lot.