Anthropoid
Anthropoid is gebaseerd op het uitzonderlijke, waargebeurde verhaal van ‘Operatie Anthropoid’, de codenaam voor de Tsjechoslowaakse missie om SS-officier Reinhard Heydrich te vermoorden. Heydrich, de belangrijkste architect achter de Endlösung, was de derde man van het Reich achter Hitler en Himmler en de leider van de nazi’s in Tsjecho-Slowakije. De film volgt twee soldaten van het Tsjechoslowaakse leger in ballingschap, Josef Gabcík (Cillian Murphy) en Jan Kubiš (Jamie Dornan). Zij worden in december 1941 in hun bezette vaderland geparachuteerd. Met weinig informatie en beperkte middelen moeten ze een manier vinden om Heydrich te vermoorden, een operatie die het gezicht van Europa voor altijd zou veranderen.