De laatste Cheyenne-indianen weten te ontsnappen uit een smerig reservaat in Oklahoma en keren terug naar hun geboortestreek in Wyoming. Ze worden hierbij begeleid door Quaker-missionaris Deborah Wright (Carroll Baker). Kapitein Thomas Archer (Richard Widmark) heeft de opdracht met zijn cavalerie de achtervolging in te zetten, ondanks zijn sympathie voor de Cheyennes en zijn liefde voor Deborah. De onvermijdelijke confrontatie tussen de soldaten en de indianen eindigt in een zware nederlaag voor Archers mannen, maar brengt meer troepen tegen de indianen die in de minderheid zijn.