Ferrari 312B
Kan één auto alleen een revolutie veroorzaken? Als we het over Formule 1 en Ferrari hebben, dan kan het antwoord enkel ja zijn. En de auto is de Ferrari 312B. 1970 was het jaar dat Mauro Forghieri, Ferrari’s hoofdingenieur en ontwerper, besloot om een nieuwe auto met een krachtige revolutionaire motor op het circuit te lanceren, het legendarische horizontaal tegenovergestelde V12 model van de Ferrari 312B. De eerste ‘platte’ motor in de geschiedenis van het racen, van origine ontworpen voor een Amerikaanse luchtvaartfabriek ‘om op de vleugel van een vliegtuig gemonteerd te worden’. Dit is hoe de Ferrari 312B is ontstaan, die zijn debuut maakte in 1970 en coureurs Jacky Ickx en Clay Regazzoni in de gelegenheid stelde om vier Grand Prix te winnen en tot het einde mee te dingen naar de wereldtitel. Bovenal stelde de revolutie, door deze auto ontstaan, visueel een van de meest verbluffende en krachtigste voertuigen die ooit door de Maranello fabriek werd gebouwd, Ferrari in staat een buitengewone opeenvolging van overwinningen te beleven die minstens een decennium doorging (1970-1980), met 37 Grand Prix-overwinningen, 4 constructeur-kampioenschappen en 3 coureur-kampioenschappen.