Full Metal Jacket
Een buitengewone cast staat in voor de actie in het schitterende relaasvan Stanley Kubrick over de oorlog in Vietnam en het dehumaniseringsproces waarbij jongens getrainde moordenaars worden. Joker (Matthew Modine), Animal Mother (Adam Baldwin), Gomer (Vincent D'Onofrio), Eightball (Dorian Harewood), Cowboy (Arliss Howard) en anderen – allemaal worden ze ondergedompeld in de hel van een opleidingskamp voor mariniers onder leiding van de luidruchtige bullebak D.I. (Lee Ermey) die de toekomstige hellehonden als groentjes, wormen of nog minder behandelt De actie is wreed, het verhaal meedogenloos en de dialogen met bijtend sarcasme doorspekt. Full Metal Jacket scoort, vanaf de basisopleiding tot het nachtmerriegevecht in de stad Hue, een onmiskenbare filmhit.