Le Havre
In de Franse havenstad Le Havre ontmoet de jonge Afrikaanse vluchteling Idrissa Marcel Marx, een vlotte bohémien en schoenpoetser. Marcel, met zijn innemende optimisme en de onvoorwaardelijke steun van zijn medeburgers, verzet zich tegen ambtenaren die proberen Idrissa te deporteren.