Profession du père
De twaalfjarige Emile woont met zijn vader en moeder in een provinciestadje in de jaren zestig. Zijn vader is een held voor de jongen. Hij is achtereenvolgens zanger, voetballer, judoleraar, parachutist, spion, pastoor van een Amerikaanse Pinksterkerk en persoonlijk adviseur van generaal de Gaulle geweest. En deze vader zal hem gevaarlijke missies toevertrouwen om Algerije te redden...