Criminalisten
Criminologists is een documentairereeks van vier afleveringen die laat zien hoe criminologische experts de meest complexe misdaden analyseren. Door het werk van forensische experts, psychologen en antropologen onderzoekt elk hoofdstuk een andere dimensie van misdaad: wat de crimineel achterlaat, hoe hij denkt en wat hij gelooft. Een reis door de wetenschap, de geest en het geloof achter misdaad.
Laura Quiñones Urquiza, specialist in criminele profilering, leidt ons door de plaats delict. Elke voetafdruk, elk object en elk fysiek spoor onthult de manier van handelen van de agressor en kan de richting van het hele onderzoek bepalen.
Forensisch psycholoog
Forensisch psycholoog Alejandro Farji analyseert reeds opgeloste zaken en duikt in de geest van de crimineel. Door hun gedrag en psychologische patronen te bestuderen, proberen we te begrijpen of de agressors zich bewust waren van hun daden of niet.
Aan de hand van emblematische gevallen zoals die van Ramoncito en Marito Salto laat het zien hoe de forensische antropologie niet alleen onthult hoe ze stierven, maar ook wat degenen die hen vermoordden geloofden.
Marito Saltó verdwijnt terwijl hij fietst en zijn lichaam wordt uiteengereten aangetroffen, het slachtoffer van een macaber ritueel dat verschillende overtuigingen vermengt en verschillende entiteiten vereert.