Wayne Shorter: Zero Gravity
Zero Gravity is een filmische ode aan jazzlegende Wayne Shorter van uitvoerend producent Brad Pitt en regisseur Dorsay Alavi. Het verhaal, verteld in drie delen, neemt ons mee naar de productieve periodes in het leven van Shorter en we zien hoe hij ondanks tegenspoed beroemd werd, de beperkingen van jazz doorbrak en een van de meest invloedrijke artiesten en componisten werd.
Deel één voert ons naar de jeugd van Shorter, vol strips en films die hem bij toeval naar de muziek leidden. Hij schrijft en speelt met Art Blakey en de Jazz Messengers, neemt solo’s op voor Blue Note Records en gaat bij het Miles Davis Quintet. Shorters virtuositeit en arrangementen leiden Davis in een nieuwe richting en vormen de inspiratie voor sommige albumtitels van het Miles Davis Quintet.
Deel twee onderzoekt Shorters strijd tegen trauma en verslaving. Hij ontdekt het boeddhisme. Hij vormt de populaire jazzrockgroep Weather Report met Joseph Zawinul en samen worden ze pioniers van de jazzrockbeweging. Hij werkt samen met Milton Nascimentos, Joni Mitchell en Herbie Hancock, wat deze periode tot de meest succesvolle uit zijn carrière maakt.
Zero Gravity 2000 - ∞
In deel drie herdefinieert Shorter jazz en moedigt hij artistieke verkenning aan om verandering teweeg te brengen. Hij ziet ‘Zero Gravity’ als middel om los te komen van de beperkingen van het genre en de maatschappelijke conditionering. Hij innoveert als tachtiger met zijn kwartet en orkestcomposities en is productiever dan ooit. Hij bewijst dat de mens achter het instrument belangrijk blijft.