S1, E1: Tror du at du kjenner vampyrer? Du gjør ikke det. Og det gjør ikke Elena Gilbert (NINA DOBREV) heller, men hun kommer til å blir kjent med dem. To brødre – en god, en ond; begge vampyrer – vil slåss om hennes sjel. Byen Mystic Falls i Virginia kommer aldri til å bli som den var.