Alex Cross
Alex Cross (Tyler Perry) er etterforsker og rettsmedisinsk psykolog, som sammen med sin partner Thomas Kane (Edward Burns) og den lovende ferskingen Monica Ashe (Rachel Nichols), jobber for politiet I Detroit. En kjent og rik kvinne blir funnet drept og delvis lemlestet I sitt hjem. Alex Cross og hans teamer på saken og spiller snart katt og mus med en navnløs psykopat, med sans for tortur og som bærer nag mot Motor City’s mest formuede innbyggere. Alle spor peker i retning av at den franske finansmannen Giles Mercier (Jean Reno) blir drapsmannens neste offer, men Cross og hans medhjelpere mistenker at Mercier ikke forteller hele sannheten, og saken får en personlig tvist for Cross.