Apeplaneten
Charlton Heston og Roddy McDowall spiller i dette legendariske science fiction-mesterverket. Astronaut Taylor (Heston) krasjlander på en avsidesliggende planet som blir hersket over av aper som bruker en primitiv avart av mennesker til eksperimenter og sport. Taylor blir snart en av de jagede, og livet hans ligger i hendene til en velvillig sjimpansevitenskapsmann (McDowall).