Hjortestien
En landsby utenfor Tokyo reagerer når de oppdager planer om å bygge et turiststed som tilbyr byfolk en behagelig «utflukt» i naturen. Filmen er satt til landsbyen Mizubiki nær Tokyo, hvor Takumi og datteren Hana lever et rolig og beskjedent liv knyttet til naturen. Landsbyen forstyrres imidlertid av planer om en «glamping-plass» – en ny og mer glamorøs form for camping – som setter bedriftsinteresser opp mot den delikate balansen i lokalsamfunnet. Filmen er i utgangspunktet langsom og fengslende, men tar etter hvert en uventet vending og avslører skjult ondskap under overflaten. Den fanger konflikter mellom menneske og natur, og understreker kollisjonen mellom fremskritt og bevaring. Evil Does Not Exist er en utforskning av karakter og miljø som utfordrer konvensjoner. Filmens styrke ligger i en tilsynelatende enkelthet, og en rolig rytme som gjenspeiler miljøet som skildres. Når den lokale vannforsyningen trues av utbyggernes planer, blir det en fortelling om miljøvern versus det moderne samfunn som minner oss om tilsvarende konflikter også her hjemme.