Atlantic Crossing
I USA blir Märtha og barna overøst med oppmerksomhet fra presidenten. Men når tyske bomber legger London i grus, frykter hun for Olavs liv.
Märtha bønnfaller presidenten om å hjelpe Norge, men han har lovet sine velgere at USA ikke skal bli med i krigen. Vennskapet deres vakler.