Bäckström
Et kranium oppdages på en øde øy i skjærgården. Drapsetterforsker Evert Bäckström er overbevist om at en forbrytelse har funnet sted, men blir motarbeidet av politisjefen. Først når kvinnens identitet blir avdekket, tar etterforskningen en helt ny vending.
Bäckström drar til Thailand for å finne sannheten om Jaidees liv og død. Samtidig følger etterforskningsgruppen i Stockholm et helt annet spor. De er overbeviste om at Jaidee døde i tsunamien.
Bäckström er overbevist om at Jaidee faket sin egen død i forbindelse med tsunamien. Resten av etterforskningsgruppen er skeptiske, og Bäckström mangler i tillegg bevis for sin teori.