Bamse Bjørn
Bamse Bjørn som mekaniker
Det kommer et SOS-rop fra Kenguruøya når Peters bil stopper. Rasmus leker mekaniker og kommer for å få den i gang igjen.
Det går hett for seg når Rasmus og gjengen drar på en reise til ekvator. Det er bare ett problem: De aner ikke hvordan de kommer seg dit.
Elefanten Heinrich får besøk av Rasmus og de andre dyrene når de kommer for å leke med den nye vindmøllen hans.
Rasmus, Pingo og Pelle har en stor oppgave foran seg: å bestige verdens høyeste fjell! Vennene setter ut for å prøve seg på Mount Everest, men vil de nå toppen?
En mystisk pakke leveres med et merkelig lilla stempel på, men ingen navn eller adresse. Rasmus og gjengen prøver å finne ut hvem den tilhører.