Den underjordiske jernbanen
Når Caesar overtaler Cora til å flykte fra Randall-plantasjen i Georgia, endres livene deres seg for alltid. De oppdager det umulige i en underjordisk jernbane som tar dem med på en uventet reise og avslører USAs sanne ansikt.
Griffin i Sør-Carolina - tilsynelatende et paradis av framgang og rasemessig harmoni som skjuler mørke hemmeligheter, særlig hemmelighetene til "Bessie" og "Christian". Samtidig begynner dusørjegeren Arnold Ridgeway sin jakt på Cora.
Kapittel 5: Tennessee - Utvandring
Cora blir fanget av Ridgeway, og tvinges til å krysse det forbrente infernoet som Tennessee har blitt. Hun deler den farlige reisen med Jasper, en edel rømling full av indre styrke.
For Arnold Ridgeway avslører reisen hjem at "fortida ikke er forbi". Et tilfeldig møte med en befridd slave ved navn Royal gir Cora nytt håp.