Illusions
Reality?
Del 1 av denne serien i fem deler med kortfilmer introduserer verdenen til den visuelle forskeren. I tillegg til å forbløffe hjernen din, forklarer prof. Arthur Shapiro hvordan og hvorfor du ser hva du ser – og hvilken del av hva du ser som faktisk er «ekte», i motsetning til hvordan hjernen din fyller inn tomrommene.
Brightness and Contrast
I del 2 av denne serien i fem deler med kortfilmer tar prof. Arthur Shapiro oss gjennom visuelle illusjoner som viser hvordan hjernen din behandler netthinneinntrykk fra lys og mørke. Se når ting «beveger seg» mens de står stille. Det vil være vanskelig å tro dine egne øyne etter å ha sett på dette programmet!
I del 3 av denne serien i fem deler viser prof. Shapiro oss at hjernen blir utfordret til å behandle noe stimuli fra øynene og noen ganger «gjetter» hva du ser. Bli med ham mens han tar oss gjennom visuelle persepsjonsutfordringer som «skruball-illusjonen». Har han forvirret deg ennå?
Kunstnere som M.C. Escher lekte med vår visuelle persepsjon i kunsten sin. I dette 4. avsnittet av serien returnerer prof. Arthur Shapior til de klassiske visuelle illusjonene som viser oss at det vi ser ikke akkurat er lett å få øye på.
I det siste kortprogrammet i serien gir prof. Shapiro oss mer utfordrende spørsmål om måten vi ser på når han viser oss hvordan lyset som treffer netthinnen blir tolket av hjernen. Kan du se noe før du vet hva du ser på? Sjekk ut disse illusjonene og finn det ut!
Professor Shapiro viser oss hvordan enkelte bilder kan føre frem to, eller selv tre, like gyldige tolkninger. Heller enn å fastsette én torlkning, har hjernene våre en tendens til å skifte mellom alle sammen – noe som fører til noen forbløffende og forbausende visuelle opplevelser.