Jon blir bonde
Jon Almaas og kona Ellen har alltid drømt om å flytte på gård. Nå blir drømmen virkelighet, men livet som bonde blir tøffere enn Jon hadde regnet med.
Drømmen om et liv på landet
Jon Almaas og kona Ellen har lenge drømt om et liv på landet og nå har de faktisk kjøpt bondegård. Villalivet i Oslo byttes ut med gårdsidyll i Nes.
Hvor vanskelig kan det være?
Jon går inn i våronna med høy selvtillit! Hvordan går det når Jon skal jobbe med traktor og komplisert redskap for første gang?
Jon sjonglerer programlederjobben med jobben som bonde, og må prioritere. Det haster med å få sådd, og når en del på harven knekker, ser det mørkt ut.
Ellen skal realisere en drøm om å ha sauer og geiter, men det er mye å lære før dyra ankommer. Jon tar seg litt for god tid med utbedring av gjerder.
Grønnsakene skal i jorda på Brårud gård. Jon og Ellen skjønner at de har tatt seg vann over hodet. Jon og Audun arrangerer festival ved matbutikken.