Keiserinnen
Sin plass i verden
Helene og Elisabeth reiser for å møte keiser Franz, som forventes å fri til Helene. På festen sjokkerer han alle med en overraskende beslutning.
Elisabeth ankommer Wien i forbindelse med bryllupet. Hun blir snart konfrontert med intrigene på slottet, mens Franz forsøker å forhindre at landet går til krig.
Elisabeth gifter seg med Franz, og kongefamilien får en smak av den stigende populariteten hennes. Sophies tidligere elsker kommer i bryllupet og oppdager en hemmelighet.
Sophie og rådet presser på for en militæraksjon, men Franz nekter å angripe. Elisabeth opprører tsarens sønn, noe som får alvorlige politiske konsekvenser.
Maximilian samler støtte til en ond plan mens Elisabeths velmenende gest slår feil, noe som får henne til å bli venner med den tvilsomme tjenestepiken Leontine.
Elisabeth bruker all sin tid på å feste med Maximilian, mens Franz er desperat etter å forsones med henne. Leontine roter seg inn i en vanskelig situasjon.