Malcolm synes livet som den mellomste broren i en eksentrisk familie blir vanskeligere når han blir plassert i klassen for «begavede» elever på skolen.
Lois må gå drastisk til verks for å finne ut hvilken av hennes sønner som ødela den spesielle kjolen hun kjøpte til en jubileumsmiddag med Hal.
Malcolm føler seg skyldig etter å ha slått ned en syvåring. Hal får kjeft etter å ha kuttet ned et tre. Francis prøver å sabotere Spanglers seksualundervisning.