Neanderthal Apocalypse
I første del av Neanderthal Apocalypse ser vi på hvordan neandertalerens fysikk og jaktteknikker kan ha bidratt til dens undergang. Antropologer fra Princeton og University of Wisconsin sammenligner kroppsbygningene til den kraftige neandertaleren og den slanke moderne mennesket for å undersøke hvilken rolle muskelmasse spiller for å overleve harde vintermåneder.
I del to av Neanderthal Apocalypse tar forskere en titt på hvilke andre faktorer som kan ha påvirket neandertalernes død. Kan det ha vært utbruddet av en supervulkan? Og i så fall kan tilstedeværelsen av en kokende supervulkan i bakgården til USA bety ødeleggelse.