Shōgun
Skjebner sammenfaller i Japan etter at et barbarskip vaskes i land i en fattig fiskerlandsby. Samtidig, i Osaka, finner Lord Toranaga seg selv utspilt av fiendene sine.
Blackthornes ankomst i Osaka egger opp et vepsebol av rivalisering. Mariko er fanget mellom sin sak og sin tro når hun må oversette for barbaren i Lord Toranagas varetekt.
Etter at Blackthorne overlever et dristig mordforsøk, innserToranaga at han må få sine allierte ut av Osaka eller risikere garantert nederlag.
Blackthorne og Mariko tester sin nye allianse når de trener Toranagas våpenregiment for krig. Yabushige må navigere sine tidligere løfter til Ishido når en gammel venn kommer til landsbyen.
Blackthorne og Mariko sliter med å bevare hemmeligheten som kan få dem begge drept. Yabushige leter etter spionen som har forrådt hans intensjoner til Lord Toranaga.
Lady Ochiba returnerer til Osaka for å akselerere Regentens kampanje mot Toranaga. I Ajiro tester Toranaga Marikos lojalitet for saken hans.