The Faraway Paladin
Når han blir 15, blir Will bedt om å utfordre Blood til en kamp med ekte sverd som sin myndighetsseremoni. Samtidig har Gus bedt Will om å tape med vilje. Uten noen sjanse til å spørre Gus om den dagen i ruinene, marsjerer Will ut til kampen sin mot Blood.
Nær døden sverger Will en ed til Gracefeel. Han har oppstått igjen for å utfordre Stagnate. «De udødes gud» lurte imidlertid Will til å kjempe mot skyggen sin, og gikk direkte etter Blood og Mary. Når han innser feilen sin, haster Will tilbake til tempelet og ankommer i det øyeblikket Stagnate nesten er på dem.