The Pacific
Guadalcanal/Leckie
Angrepet på Pearl Harbor fører Robert Leckie og John Basilone inn i strid. Eugene Sledge, som ikke får verve seg på grunn av sykdom, tar farvel av vennen Sidney Phillips.
På permisjon i Melbourne blir det romantikk på Leckie, og Basilone får en hedersmedalje samt ordre om å vende tilbake til USA.
Mens Sledge trener for strid i USA, slåss Leckie og første divisjon mot fienden og klimaet i jungelen på øya New Britain.