Da Giveon først bestemte seg for å satse på en karriere innen musikk, visste han ikke helt hva han skulle gjøre med den spesielle stemmen sin. Han brukte mye tid på å eksperimentere i garasjen til en kompis for å finne ut hva slags artist han ville være, og hvordan han kunne skape magi med den silkemyke baryton-røsten sin. «Det var da jeg lærte at man kan bruke smerte til å lage noe vakkert», forteller han til Apple Music. «Jeg vil at låtene skal høres ut som en naturlig dialog. Bare en vanlig samtale satt til musikk.» I Up Next-filmen forteller sangeren fra Long Beach i California om veien til berømmelse. Den begynte der mange slike historier starter – nemlig hjemme hos moren. Hun finslipte sønnens medfødte vokaltalent ved å oppmuntre ham til å synge foran familien, og var Giveons aller største fan. Etter noen år med tilfeldige jobber ved siden av musikken, var det låta «VANISH» som skulle bli startskuddet for karrieren til den bemerkelsesverdige R&B-artisten. «Plutselig forstod jeg at noen faktisk liker musikken og stemmen min. Den er kanskje ikke noe for alle, men jeg innså at jeg hadde ekte, genuine fans.» I et intervju med Nadeska fra Apple Music forteller han også om inspirasjonskildene sine, hvor langt han har kommet – og hvilke mål han fortsatt ønsker å oppnå. Se filmen og intervjuet, og hør på Giveons nye EP When It's All Said and Done, i tillegg til utvalgt musikk fra de andre Up Next-artistene.