Wayne Shorter: Zero Gravity
Zero Gravity er en filmatisk ode til jazzlegenden Wayne Shorter fra ansvarlig produsent Brad Pitt og regissør Dorsay Alavi. Gjennom tre portaler blir seeren fraktet til produktive perioder av Shorters liv og får se hvordan han gjennom motgang ble stor, knuste jazzens begrensninger og ble en av de mest innflytelsesrike musikerne og komponistene innen amerikansk musikk.
Newark Flash i New York City 1933-1971
Første portal tar oss med til Shorter barndom, som var full av tegneserier og filmer som ved et sammentreff førte ham til musikken. Han skriver og spiller med Art Blakey og Jazz Messengers, spiller inn solokomposisjoner for Blue Note Records og blir med i Miles Davis Quintet. Shorters virtuositet og arrangementer fører Davis i en ny retning og inspirerer titlene til noen kvintettens album.
Andre portal utforsker Shorters kamp med traumer og avhengighet. Han oppdager buddhisme. Han og Joseph Zawinul danner den populære jazzrockegruppen Weather Report og blir pionerer innen jazzrock-bevegelsen. Shorter samarbeider med Milton Nascimentos, Joni Mitchell og Herbie Hancock, i denne perioden som var den mest kommersielt vellykkede i karrieren hans.
Zero Gravity 2000 - ∞
I tredje portal omdefinerer Shorter jazz og oppfordrer til kunstnerisk utforsking for å skape sosiale endringer. Han ser "Zero Gravity" som et brudd med sjangerens begrensninger og undertrykkende betinging fra samfunnet. I åttiårene nyskaper han med kvartetten sin og orkestrale komposisjoner og er på sitt mest produktive. Han beviser at mennesket bak instrumentet fortsatt er ytterst viktig.