Turning Points in Middle Eastern History Battle of Karbala - 680
S1, E5: The Battle of Karbala represents a key moment in the split between the two main branches of Islam; the faith comes to violent internal conflict early in its history; the dispute over succession; the political and religious fallout from the battle.