Rampage: Killing Without Reason
A New Kind
While mass killings have been seen throughout American history, serial killing began to be recognized as a separate issue in the 1970s, while mass killings began to be designated separately because of high profile cases in the 1980s.
Public Killings
When Charles Whitman opened fire on a Texas university campus in the 1960s, it became the quintessential example of public, random killings in which being in the wrong place at the wrong time could be deadly.
While some killers commit calculated and planned murders, it's far more likely for a mass murderer to go on an impulsive, rage filled killing spree.
While Columbine is one of the most well known examples of a school massacre, the phenomenon is not a new one.