S1, A1: När Alice Roberts anländer till den nordgrekiska staden Thessaloniki, lär hon sig om den lokala legenden Alexander den store och hans far, Filip II, kung av Makedonien. Hon tar tåget västerut och besöker en antik grekisk gravkammare och åker sedan söderut till Delfi för att se de magnifika ruinerna av vad som möjligtvis är den största antika platsen i världen. Del 1 av 5.