S1, A4: På 1980-talet hade New York City återupplivats av den föregående erans sexuella revolution och framväxten av Gay Liberation Front. Staden såg en tillströmning av queer-människor till centrala Manhattan och ballroomkulturen exploderade. Samtidigt var aidsepidemin förödande för homosexuella, och Ronald Reagan och hans ”Moral Majority” vägrade ingripa.