Tågresa genom antikens Grekland 3. Korinth till Kykladerna
S1, A3: Tåget till Aten korsar Korinthkanalen, som påbörjades under antiken, men som först färdigställdes på 1800-talet. I Korinth är Alice Roberts guide en man vid namn Socrates. Han tar med henne till en spännande arkeologisk utgrävning. Från Korinth reser hon till Piraeus för att träffa en expert vid namn Aristoteles, som förklarar sin teori om varför så många av de antika grekernas insikter påverkar oss fortfarande. Sedan byter hon ut tåget mot en färja när hon reser till den historiska ön Paros i Kykladerna. Del 3 av 5.