S1, A1: Hip Hop Uncovered introducerar fem huvudbidragsgivare (Big U, Deb, Trick Trick, Bimmy, Haitian Jack). De är hiphoparvets okända hjältar. Det är männen och kvinnorna som arbetade i skuggorna för att påverka hiphopen på de högsta nivåerna.